Det finns två nycklar till kreativ framgång. Och det handlar inte om bäst eller vackrast. Utan om kärlek och försäljning.

Visste du att du gör ett avtryck av dig själv varje gång du skapar något? Inom grafologi pratar man om det. Man tittar på hur du skriver dina bokstäver och drar slutsatser om dina personlighetsdrag. Man säger: ”Din handstil avslöjar vem du egentligen är.” 

Samma sak sker i allt du gör. Till och med i saker som man tror ska vara lika. Du kan ta två personer, med exakt likadana kameror, och ställa dem på samma plats. Ändå kommer de att ta olika bilder! Jag har en vän som är fantastisk på att fånga orber (ljusklot) på bild. När hon riktar kameran mot ett ljus eller en person som fått Reiki fångar hennes kamera något som ingen annan kamera fångar. Det sitter inte i optiken. Det sitter i henne.

Din världsåskådning påverkar inte bara hur du ser världen. Den fastnar i din skapelse.  

Din världsåskådning påverkar din skapelse

Du beskyddar det du älskar

När du älskar det du skapar lägger du in kärlek i det. Det gör att andra som tittar på det du skapat känner kärlek. Det spelar faktiskt ingen roll vad du gjort. Det kan vara en enkel streckgubbe eller ett magnifikt konstverk. Om du älskar det du gjort kommer andra att känna kärleken och också älska det. Om du tycker det är roligt och humoristiskt kommer andra att tycka att det finns en värme och en humor i det du gjort.

Ville gömma min skapelse under en sten i skogen

För mig tog det lång tid innan jag började tycka om det jag skapade. Jag hade personer i min närhet som var fullständigt fascinerade av sina skapelser. De kunde prata om dem i timmar. Själv så ville jag helst gömma det jag skapat under en sten i skogen. Jag såg bara bristerna, inte tillgångarna.

Faktum är att jag blev så besviken och lamslagen varje gång jag skapade att jag slutade att skapa. Jag ville vara en kreativ författare. Men så fort jag försökte skriva något som var viktigt låste sig flödet. Skrivkramp var bara förordet. Och det blev bara värre och värre ju mer jag försökte. Energin låste sig istället för att flöda. Ju mer jag kämpade desto värre blev det. Jag pressade istället för att slappna av, kanalisera och låta orden komma. Men egentligen handlade det inte om flödet och avsaknad av kanalisering, utan av prestationsångest. Jag tyckte inte att texten blev så bra som jag innerst inne visste att den kunde vara.

Jag ville att texten skulle vara varm och utstråla kärlek, men det var jag som behövde förälska mig i mina egna texter för att detta skulle kunna ske. Och vägen dit blev inte alls som jag hade kunnat tänka mig.

Bästsäljande eller bästskrivande?

Det var i Rich dad Poor Dad som jag första gången kom i kontakt med skillnaden mellan bestsäljande och bästskrivande. Det var en historia som lämnade avtryck. Jag funderade på den, gång på gång, i flera år. Den satte fingret på frågeställningar som jag kommit i kontakt med flera gånger tidigare, då i klassrumsmiljö. Ofta uttryckt i ilska och förakt. Precis som den är i historien.

Vill du höra historien?

Robert Kiyosaki berättar i Rich dad:

1995 blev jag intervjuad av en tidning i Singapore. Den unga kvinnliga reportern kom i tid, och intervjuandet tog omedelbart sin början. Vi satt i lobbyn på ett lyxhotell, smuttandes på vårt kaffe och diskuterade syftet med mitt besök i Singapore. Jag skulle dela scen med Zig Ziglar.

Han skulle tala om motivation och jag om ”De rikas hemligheter.”

”En dag skulle jag också vilja bli en bästsäljande författare som du” sa hon. Jag hade sett några av de artiklar hon hade skrivit för tidningen och jag var imponerad. Hon hade ett tufft, klart sätt att uttrycka sig. Hennes artiklar var intressanta att läsa.

”Du skriver väldigt bra”, sa jag som svar. ”Vad är det som hindrar dig från att förverkliga din dröm?”

”Det verkar inte som om det händer något med mitt skrivande” sa hon tyst. ”Alla säger att mina romaner är jättebra, men ingenting händer. Därför håller jag fast vid mitt jobb på tidningen. Då kan jag i alla fall betala räkningarna. Har du några förslag?”

”Javisst har jag det”, sa jag glatt. ”En vän till mig här i Singapore har en skola som tränar folk att bli säljare. Han har kurser i säljträning för många av toppföretagen här i Singapore, och jag tror att det skulle förbättra dina möjligheter enormt om du gick någon av hans kurser.”

Hon stelnade till. ”Menar du att jag skulle gå på kurs för att lära mig sälja?”

Jag nickade.

”Du menar inte allvar, vad?”

Jag nickade igen. ”Vad är det för fel med det?” Jag tog ett steg tillbaka. Hon hade blivit förolämpad av någonting, och nu önskade jag att jag inte hade sagt någonting. I mitt försök att vara hjälpsam fann jag att jag istället började försvara mitt förslag.

”Jag har en akademisk examen i engelsk litteratur. Varför skulle jag börja studera till säljare? Jag har redan ett yrke. Jag gick i skolan och skaffade mig ett yrke så att jag skulle slippa bli säljare. Jag avskyr säljare. Allt de vill ha är pengar. Så kan du ge mig ett enda argument för att jag skulle studera säljteknik?” Hon började eftertryckligt packa ihop sina saker. Intervjun var avslutad.

På kaffebordet låg en kopia av en tidigare bästsäljare som jag hade skrivit. Jag plockade upp den tillsammans med hennes anteckningar. ”Titta här” sa jag och pekade på hennes anteckningar.

Hon tittade ned på den. ”Vad?” sa hon förvirrat.

Inte bästskrivande! Bästsäljande

Jag pekade på anteckningarna igen. På blocket hade hon skrivit: ”Robert Kiyosaki, bästsäljande författare.”

Det står ’bästsäljande’ författare, inte ’bästskrivande’.

Hon spärrade upp ögonen.

”Jag är en usel författare, du är en bra sådan. Jag gick i säljskola. Du har en akademisk examen. Sätt ihop de två sakerna och du får en ’bästsäljande’ och en ’bästskrivande’ författare.

Det blixtrade av ilska i hennes ögon. ”Jag kommer aldrig att sänka mig så lågt till jag lär mig sälja. Folk som du borde inte syssla med att skriva. Jag är en professionellt utbildad författare, och du är en säljare. Det är inte rättvist.

Hur bra den än är, så säljer den inte sig själv… Det finns fler nycklar

Fram till denna punkt hade jag, som många aspirerande författare, utgått ifrån att en riktigt bra bok säljer sig själv. Här fick jag höra motsatsen.

Under åren som följde fick jag detta bevisat gång på gång. Jim Collins sa till och med samma sak i Good to Great-serien. De företag som är storartade är inte mer innovativa än andra företag. Nästan tvärtom. De är förstås innovativa, det finns en tröskel-innovation för att överhuvudtaget vara med i matchen. Men när de väl är i matchen är mer inte nödvändigtvis bättre. Fantastisk innovation (eller ännu bättre texter) är inte bättre än bra innovation och bra texter. Framgången ligger på ett annat plan.

Två oväntade nycklar

Om någon hade sagt till mig att vägen till att bli förälskad i mina egna texter skulle komma på det sätt som den gjorde så hade jag aldrig trott dem. Men det är ju det som är tjusningen med andligheten. Man behöver inte förstå. Man behöver bara önska, och ta vara på det som kommer till en.

För mig var nycklarna:

1. Angelic Reiki

Jag hade enorma karma på skrivande, vilka fungerade som kattstrypare. Ju mer jag försökte, desto mer begränsades flödet. Ju längre tid jag hade befunnit mig i Angelic Reiki-energi desto lättare blev det för mig att skriva. Jag behövde läka för att hitta kärleken till hantverket.

2. Försäljning

Trots att jag arbetat i butik i hela mitt vuxna liv så hade jag ett grymt motstånd till att sälja. När jag lärde mig att se de goda säljarna (de som ingen pratar om, för ingen förstår att de säljer) och den stolthet en skicklig säljare lägger i sitt arbete, då föll polletten på plats. Och då lossnade… Skrivandet?!

Vilka är egentligen beståndsdelarna i en spännande historia?

En spännande text är säljande

Har du tänkt på att en spännande text är säljande? Inte jag heller. Men när jag förälskade mig i försäljning blev detta allt mer tydligt. Att entusiasmera, skapa förhoppningar och engagera är försäljningsknep. Rätt använda skapar de förtjusning. Fel använda skapar de besvikelse, och då får de förstås motsatt effekt. Sälj är därför ett verktyg som man verkligen vill förstå sig på och använda sig av med klokhet.

När jag lärde mig att sälja, först då lade jag in kärleken som krydda in i min skapelse. Fram till dess… Då fick jag regelbundet påminna mig att inte fastna i småsaker. Det är så lätt att tro att framgång ligger i en enda mening, och att det är så viktigt att få exakt den meningen rätt… Okej, det gör faktiskt det! Den ligger i rubriken!

Men sedan, i själva löptexten. När intresset väl är väckt. Då spelar den där meningen mindre roll.

I slutändan kommer folk inte komma ihåg vad du sa. Men de kommer att komma ihåg hur du fick dem att känna… De kommer att komma ihåg kärleken du skickade ut och engagemanget du väckte.

Så därför är kärlek och försäljning de kreativa nycklar som gör hela skillnaden.