Halschakrat representerar kommunikation och självuttryck. Bara det faktum att chakrat existerar visar hur viktiga det är för oss att uttrycka oss. Och det handlar om så mycket mer än att bara säga ord. Det handlar om att ge uttryck för oss själv. Själva chakrat sitter i halsgropen vid bröstbenet. Chakrats färg är blå.  

I detta blogginlägg berättar jag om tre olika nivåer för att stärka halschakra. När du läser kommer du att upptäcka att var och en av nivåerna är lika viktig. Varje nivå är en färdighet i sig själv. Likt Maslows behovsheriarki kommer vi att vilja ta nästa steg när vi lärt oss att behärska det steg vi redan befinner oss gå. Färdigheterna förvärvar vi genom övning.

1. Känn din egen sanning

Känn? Ja, du läste rätt. Den första viktiga punkten för att stärka ditt halschakra har nämligen inget med uttrycket i kommunikationen att göra. Det handlar om innehåll. Vet du inte vilket budskap du har, då spelar det ingen roll hur du kommunicerar. Din egen sanning handlar om små saker och det handlar om stora saker. Är du hungrig eller mätt? Vill du ha ett äpple eller en räkmacka? Vill du bo i stan eller på landsbygden? Det handlar om frågor där svaren alltid är detsamma, likväl frågor där svaren kan variera. Genom att öva oss i att känna efter så övar vi oss i självkännedom, och självkännedom är en av kommunikationens viktiga nycklar.

Känn din egen sanning, lyssna inåt

Hur: Lyssna inåt. Meditera. Känn efter. Fråga dig själv: vad tycker jag? Börja med frågor som du tycker är ganska enkla. Genom att svara på de små frågorna får vi ofta svar även på de stora frågorna.  

2. Be om det du vill ha

När vi lärt oss att känna vad vi vill är nästa steg att uttrycka det vår inre sanning. Det är viktigt att uttrycka vad vi vill ha i de små sakerna, likväl som de stora sakerna. När vi uttrycker vem vi är och vad vi tycker om är det mycket lättare för andra att förhålla sig till oss. Öppenhet uppskattas. Tänkt exempelvis på din mamma. Vad gör din mamma glad? När du vet vad din mamma blir glad av är det mycket lättare (och roligare) att ge uppskattning, gåvor och presenter.  Om vi vet att mamma blir glad av blommor köper vi gärna en blombukett för att förgylla hennes dag.

I praktiken får vi förstås inte alltid det vi vill ha. Men det är också okej. Att säga ”det här var inte vad jag tänkt mig, men nu tänker jag göra det bästa av situationen” är ett sätt att känna sin egen sanning och bekräfta sina egna känslor. Dessutom finns det lärdom i situationen, på många nivåer. Nu är vi tillbaka till självkännedomen…

Hur: Börja praktiskt genom att be om det du vill ha. Var kärleksfull och tydlig. ”Jag går gärna och äter indiskt.” ”Jag behöver tid att tänka, jag tar en promenad.” ”Jag åker gärna tidigare, det är risk för trafikstockning och jag vill undvika stress.” Vad händer när du ger uttryck för det du vill ha?

3. Anpassa kommunikationen till mottagaren

När vi lärt oss att känna vår egen sanning och be om det vi vill ha, förstå då kommer den del av kommunikationen som vi vanligtvis förknippar med kommunikation. Uttrycket.

Kommunikation handlar om att bli förstådd, inte om själva orden. Det är bättre att använda några få ord, vilka omgivningen lyssnar på, än att säga tusentals ord som ingen orkar ta in. När du vet ditt budskap, då kommer nästa utmaning. Hur kan du presentera budskapet på ett sätt som gör att mottagaren förstår det. Avsätt tid genom att lära känna mottagaren. Vem är det? Hur kommunicerar mottagaren?

Är mottagaren en försiktig person, kan du behöva linda in budskapet. Är mottagaren rättfram kan du behöva vara övertydlig. Är mottagaren en person som gärna lyssnar till långa historier eller måste du ha kommit till kärnan redan under de första femton sekunderna? Behöver mottagaren se det hela i en bild?

Ju mer trygg du är i budskapet och bättre du känner mottagaren, desto lättare blir det för dig att anpassa kommunikationen till mottagaren. Ju mer anpassad kommunikationen är, desto lättare är det för dig att bli förstådd.

När du kommunicerar din egen sanning – och blir förstådd – då har du utvecklat ett starkt halschakra.

Hur: Testa några olika sätt att uttrycka dig, gärna till samma person. Möts du av samma respons?

Skriven av AnnaSofia