Brukar du, eller dina barn, bli illamående när ni reser? Här kommer förklaringen på energiplan, och tips på hur du kan motverka åksjukan.

Resor var, i mitt liv innan Reiki, något som jag bävade för. Men det handlade inte om själva resan. Hela min kropp kom liksom i olag, kroppen mådde så dåligt att jag inte riktigt kunde njuta av resmålet. Det brukade till och med ta ett par dagar hemma innan ordningen återställde sig.

Detta hände alltid vid längre resor, oavsett om jag åkte bil, tåg, buss eller till och med flyg. Det var som jag inte var gjord för att resa i transportmedel som förflyttade mig längre eller snabbare än en cykel. Efter några timmar i fordon blev jag illamående, och olustkänslan (och förstoppningen som följde) brukade hålla i sig ungefär till jag skulle åka hem igen. För att då börja om igen. Bussresor på varma semesterorter när jag redan mådde lite smådåligt, låt mig bara säga att de inte var någon favorit. Det visade sig att det fanns en energimässig förklaring till att jag mådde som jag mådde.

Att resa är spännande, men påfrestande

Har du hört sägen om sägen om indianen som flög? När han anlända vid sin slutdestination bosatte han sig på flygplatsen – för att vänta in sin själ. Kroppen kan kanske resa i 1000 km/h, men själen kan inte det.

Nu kanske denna sägen var lite överdriven, men lite sanning innehåller den allt. Folk känner till sånt här. De pratar om det. Men på andra sätt.

Du har garanterat känt/sagt eller hört: Märkligt att man blir så trött av att resa, man sitter ju bara still!” Eller… ”Att pendla sliter mer än vad man tror.” Detta är det vanliga sättet att förklara obalansen som sker när man reser. Det blir för mycket rörelse och gör lite grundning. Vi blir åksjuka, även om vi inte fysiskt mår illa. Dessutom ökar den mentala energin påtagligt när vi ser framemot allt det roliga vi ska göra, eller är oroliga för hur allt ska bli.

Snabba förflyttningar förändrar vår energi

När vi reser fortare än vad vår kropp biologiskt är skapt för, tappar vi det energiflöde som naturligt flödar genom våra ben och fötter. Vi tappar jordkontakten. Om vi redan lever mycket i vårt eget huvud är jordkontakten skör redan från början, och då krävs det inte mycket för att vi ska tappa den helt. Det blir helt enkelt för mycket luft och rörelse, och vår grundning hänger inte med.

I perfekt balans är vår mentala energi lika stor som den jordande energin. När vi reser får vi nya förutsättningar vilka förändrar energiflödet.
I perfekt balans är vår mentala energi lika stor som den jordande energin. När vi reser får vi nya förutsättningar vilka förändrar energiflödet.

Hur löser man det då?

Förebygg under resan

Det här är det svåraste, men också det som ger bäst resultat. Undvik att tappa jordkontakten redan under resan! Mota Olle i grind. Se till att problemet aldrig uppstår.

När vi reser minskar den jordande energin, samtidigit som alla förväntningar och all oro drastiskt ökar den mentala energin. Obalansen blir ett faktum.
När vi reser minskar den jordande energin, samtidigit som alla förväntningar och all oro drastiskt ökar den mentala energin. Det är väldigt lätt att bli obalanserad.

Ge Reiki till dig själv

Det här är min absoluta favorit och den teknik som hjälpt mig mest! Ge Reiki till dig själv under själva resan! Lägg händerna i ljumskarna (eller över magen) och känn hur energin flödar genom hela benen. Genom att hålla kvar flödet genom hela kroppen, så fastnar den inte i huvudet, och då får man inte obalansen och mår inte dåligt! Mota Olle i grind så att säga. Se till att problemet inte uppstår. Ofta sitter man ned under resan, så förutsättningarna är optimala.

Ge Reiki till dig själv när du är på resa
Själv ger jag mig själv Reiki var som helst, fullständigt ogenerat. Men är du lite blyg så rekommenderar jag varmt de diskreta positionerna för mage och ljumskar.

Meditera

Att tänka på ingenting, eller att visualisera energin i benen, balanserar all oro och all förväntan över det som är på gång. Då Reiki skapar en genväg till det meditativa tillståndet så kommer det naturligt att meditation ingår i Reikibehandlingen.

Mediterar på resan

Djupandas och slappna av

På inandning, andas in genom näsan, dra ned syre hela vägen ned till magen. På utandning, slappna av i hela kroppen – även benen. Upprepa till du är fullständigt avslappnad i hela kroppen.

Denna till synes enkla teknik är fantastisk för att släppa spänningar och motverkar att vi stressar upp oss, hyperventilerar och på andra sätt fastnar i huvudet. Teknik är effektiv i sig själv, och den går utmärkt att kombinera med Reikiskick eller meditation. Det blir ju en slags andningsmeditation i sig själv.

Andas djupa andetag. Slappna av på utandning.

Återställ energiflödet när du kommer fram

Om det är utmanande att hålla energibalansen under själva resan är det desto lättare att återställa balansen när vi väl kommer fram. Jorda dig så fort du kommit till en ny plats. Jorda sig innebär att låta energin, som vid för mycket rörelse och mental energi har en tendens att fastna runt huvudet, sjunka ned och lägga sig över hela kroppen, och att man känner sig grundad och i kontakt med marken du står på. Hur gör man då detta?

När du anländer på din destination vill du hjälpa energikroppen att återställa balansen genom att öka den jordande energin.
När du anländer på din destination vill du hjälpa energikroppen att återställa balansen genom att öka den jordande energin. Detta gör du genom att slappna av, och genom att känna in den nya platsen. Detta är ljuvligt. Kanske till och med anledningen till varför du reste dit?

Ge dig tid att landa och känna in den nya platsen.

Lär känna den nya platsen, helst direkt som du anländer på din destination. Känn alla dofter. Upplev den milda brisen mot din hud. Lyssna på platsens ljud. Djupandas. Detta kan du göra medan du tar en lugn promenad. Eller medan du slappnar av i en behaglig stol. Dessa enkla, och efterlängtade, tillvägagångssätt hjälper dig att balansera upp energierna i kroppen så du mår bättre och sover gott. Dessutom är det superhärligt att verkligen ta in den nya platsen på det här sättet! Det är verkligen mindful living.

Gå barfota

Eftersom energin fastnar runt huvudet när vi reser vill vi, så fort som möjligt, att energin ska sjunka ned och täcka hela kroppen. Gå gärna barfota. Känn underlaget mot fotsulan. Upplev platsens energi. 

Att gå barfota hjälper dig att landa på den nya platsen

Motionera

Att motionera jämnar ut energiflödet. Det är viktigare att röra sig, än att träna hårt. Ta en promenad. Ta en cykeltur. Eller gör styrketräning eller yoga. Gör din favoritmotion.

Rör på dig när du anlänt på din nya destination

Använd stenar

Om det är svårt att slappna av på nya platser kan kristaller och stenar hjälpa dig att landa. Använd gärna kristaller för jordchakrat. Det handlar framförallt om röda, bruna och svarta stenar. Du kan med fördel ha dem i fickan när du reser för att hjälpa dig att hålla jordningen. (De piper inte i säkerhetskontrollen, men du kan få ett och annat höjt ögonbryn av säkerhetspersonalen).

Den röda granaten är perfekt att ha i fickan för extra jordning. Stenen fungerar superbra om du lägger den i ljumskarna när du skickar Reiki eller mediterar.

Ge Reiki till anklar och fötter

I anklarna (hälsenan) har vi energipunkter som gör att vi får kontakt med hela kroppen. Här finns balans, både fysisk balans och balans i livet. Anklarna är en fantastisk punkt att ge Reiki på! En sån där ”allt-i-allo-funkar-på-allt punkt” Den har egentligen bara en nackdel! Om du inte är yogavig så kan det vara svårt att göra den på sig själv! Men att ge Reiki till varandra är ett ljuvligt sätt att stanna upp och vara tillsammans.

Ge Reiki till varandra
Är ni två Reikiutövare? Testa att sitta “skafötters” och ge till varandras anklar. Eller, om ni är olika långa, till varandras knän.

Tips för självbehandling

För den som är lite lagom vig:

  • Ge Reiki till en ankel i taget. Sitt på en stol med det ena benet över det andra.
  • Sitt i lotusställning, ge Reiki åt båda anklarna samtidigt.
Ge Reiki till en fot, eller en ankel i taget.

För alla:

  • Ligg bekvämt, håll händerna i ljumskarna och låt energin hitta sin egen väg ned till anklarna! Detta är i många fall den bästa och mest funktionella positionen. Avslappning är guld. Det enda som begränsar mängden Reikienergi är just spänningar. Obekväma ställningar kan hämma energin.
Ljumskarna är en fantastisk Reikiposition för självhelande när du vill jorda dig och rikta energin till benen. Den kräver inga vighet och ALLA kan göra positionen

Ge Reiki till hela kroppen

Reiki till anklarna är snabbehandlingen, säkerligen kommer du att vilja behandla lite mer. Många passar på att ge sig en behandling när de ändå ligger i sängen, och inte kan sova för alla tankar som snurrar. Reiki hjälper dig att verkligen koppla av. Samtidigt får du hjälp att smälta alla värdefulla tankar och känslor som bubblat upp under resan.

Använd Reiki för att komma till ro på kvällen.

Har du några egna knep för att slippa åksjuka? Berätta!

Och kom ihåg att ANMÄLA DIG till söndagsbloggen så att du inte missar ett enda inlägg!

Skriven av AnnaSofia