Tycker du att det är tråkigt att meditera? Känner du att du inte klarar av att sitta still och bara slappna av? Här får du tips på hur du kan meditera i rörelse för att lyssna på din egen inre röst.

Först och främst. Om du tycker det är svårt att slappna av så är det för att det ÄR SVÅRT ATT SLAPPNA AV. Speciellt om man har mycket inom sig. Att vara riktigt djupavslappnad är en sann njutning. Men vägen dit… Det kan vara en pärs som har viss likhet med att pallnita en bil som kör 110 km/h.

Kroppen har full koll

När vi har så mycket tankar inom oss att vi är både överfulla och fartblinda brukar de flesta vilja ha en långsam inbromsning. Ofta är det inte ens ett val. Kroppens egna självläkande krafter, vilka alltid arbetar för vårt eget högsta bästa, förvägrar oss att bromsa snabbare än vad vi klarar av. Vi får bara den läkning som vi klarar av att hantera. Om du tycker det känns svårt att slappna av, fortsätt testa. Du kommer närmare och närmare för varje gång du provar.

För egen del har jag betydligt lättare att slappna av när jag sitter still än när jag rör mig, men det finns många som fungerar tvärt om. De älskar att meditera i rörelse.

Låt tankarna komma och gå till det blir tyst

Det spelar egentligen ingen roll vad du gör för att slappna av och höra din egen inre röst, det viktiga är hur du gör det. Rekommendationen är att du gör något monotont och upprepande, något som inte kräver din fulla uppmärksamhet. Och sedan låter du tankarna komma och gå, tills det blir alldeles stilla på insidan.

Att låta tankarna komma och gå, det är det som är nyckeln till att hitta den inre stillheten. Om ditt sinne är som den klarblå himlen är dina tankar molnen som far över himlen. Du vill att tankarna ska komma och gå, utan att du går in i dem.

Inte vad du gör utan hur du gör det

Det är mycket stor skillnad på vad som sker på insidan när du tar en promenad och:

Tänker klart de tankar du började tänka på jobbet

istället för att

Elda upp dig över den korkade kollegan

Eller målar en tavla och:

Fascineras över hur färgerna blandar sig

istället för att

Bli förbannad över att det aldrig blir som man tänkt sig

Kvinna tar promenad med sin hund
Ta en promenad som varar till tankarna stillat sit

Låt tankarna komma och gå – till stressen gått över

Hur länge ska du göra det monotona och enformiga? Det handlar inte om tid. Målet är att det ska bli tyst på insidan. Detta sker när du fallit igenom alla lager av tankar som hindrar dig ifrån att känna och tänka din egen inre röst. Om detta sker på en promenad på 45 minuter från jobbet eller om du behöver en Pilgrimsvandring på 40 dagar längs Santiago de Compostela beror på hur mycket du har inom dig och hur länge du vill vila i tystnaden.

Lägga saker till rätta kan vara en höjdare

Här kommer goda nyheter som fullständigt kan revolutionera din syn på hushållsarbete. Första gången jag hörde en kvinna säga att hon ”tyckte det var mysigt att gå runt och plocka upp efter barnen på kvällen” föll min haka praktiskt taget ned till golvet. ”Alla andra” brukar nämligen säga motsatsen. Få saker stressar upp folk mer än att städa upp efter andra personers röra.

Men den här kvinnan hade sex barn (!), arbetade heltid och satt glatt och virkade på rasterna (istället för att beklaga sig över hur stressad hon var, vilket ofta är ett vanligt samtalsämne över lunch). Till jobbet hade hon med sig sin handarbetarkorg med garner och gjorde ganska avancerade figurer. Eftersom mamman var välmående, lugn och kreativ – och dessutom hade de mest stillsamma och artiga barn jag någonsin träffat – tänkte jag att hon kanske kommit på något viktigt. Hon hade lärt sig att meditera i rörelse. Hon kände tillfredställelse för att lägga tillbaka saker på sin rätta plats. Det var hennes stund för tacksamhet och glädje.

Glad kvinna som tvättar
Att diska, tvätta eller lägga saker på sin plats kan ha en meditativ effekt – med rätt mindset

Avslappnande att handdiska

En deltagare på en Reikikurs berättade att hennes man gärna handdiskade, han tyckte det var avkopplande. En annan deltagare berättade att hon gärna handdiskade, för hon tyckte det var avkopplande. Andra kopplar av genom att åka runt på gräsmattan med åkgräsklippare. Även andra sysslor, såsom rensa ogräs eller måla hus, kan ha meditativ effekt. Att pendla till jobbet kan ge tid att känna och tänka efter. Alla dessa hushållssysslor är tips på hur vi kan meditera i rörelse, men det finns även fler sätt.

Skriva är fantastiskt

Att skriva är inte meditation i rörelse, men det är ett fullständigt fenomenalt sätt att tömma den inre känslobägaren och höra vad som faktiskt finns där inne.  Julia Cameron berättar i Konsten att vara kreativ att hon inte klarar sig utan sina morgonsidor, en dagbok som hon skriver i 30 minuter varje morgon. Själv skriver jag minst en timme varje morgon, helst två och ibland blir det till och med tre timmar. Alla dagar på året. Jag fungerar inte utan skrivande.

Jag blir ofta förvånad över det som finns där inne. Hade jag inte skrivit hade känslorna påverkat mig, men de hade aldrig berättat vilka de var. Med skrivande blir jag medveten om vilka känslor som florerar inom mig, så jag kan göra något åt dem. Men då var jag ju också en person som gillar att både sitta still och att skriva…. För dig som är mer fysisk kan jag glädjande berätta att:  

Walk-and-talk med en god vän kan ha liknande positiva, känslotömmande och insiktsfulla effekt som skrivande. Samtal per telefon fungerar lika bra som ett fysiskt möte.

Par på promenad
Att gå och prata är ett fantastiskt sätt att rensa den inre känslobägare och meditera i rörelse.

Läsa är en helt annan typ av avslappning

”Jag tycker om att läsa. Det tycker jag är avkopplande.” Här vill jag höja ett varningens finger. Att läsa, eller se på teve, för att slappna av är inte samma sak som att låta tankarna komma och gå! Slöläsning riktar tankarna bort från vardagsbruset, men rensar inte i den inre känslobägaren. Den sätter tankarna på paus, men tar inte bort dem. Skönt ja. Men ett lika effektivt sätt att ”rensa i förrådet” som att bara stänga dörren till förrådet.

Detta gäller även ljudböcker när du tar promenad! Om du lyssnar på ljudböcker och poddar fyller du på med nya intryck istället för att skapa utrymme för tankarna att komma och gå. Meditation i rörelse är olika sätt att skapa tid att tänka och känna efter med den information vi redan har, inte att öka mängden information.

Glad kvinna
Med en lugn insida är det lättare att höra dig själv, dina guider och din inre längtan.

Belöningen

Vinsten av att rensa i den inre känslobägaren och falla igenom alla lager av tankar? Jo:

  • Du blir kontinuerligt påmind om vad du vill, och vad du inte vill
  • Du hör din intuition och dina osynliga guider
  • Ett utvilat sinne är mer kreativt, du hittar nya lösningar lättare
  • Du sover bättre. Har du märkt att du sover djupare om du ger dig tid att tänka färdigt på dagen istället för att spara på alla intryck och tvinga det undermedvetna att sortera dem under natten?

Mixa gärna med Reiki

Själv skickar jag ofta Reiki när jag låter tankarna komma och gå. Många små, spontana skick på det som bubblar upp – även när jag är i rörelse. Reikienergin gör det lättare att slappna av, skapar win-win-situationer och gör att det jag skickar till kommer i kontakt med sitt eget högsta jag.

Vad har du för knep för att rensa huvudet så att du kan höra din egen längtan?

Ps. Prenumerera på söndagsbloggen! Då är du den första som får veta när nästa Reikiboost går av stapeln. Länk längre ned på sidan.

Skriven-av-AnnaSofia-2019