Jag hade en kund på behandlingsbritsen. Han sa (och hans kropp bekräftade detta): ”Jag har en ganska bra balans, både på jobbet och hemma. Den stress jag upplevde för ett år sedan har jag nästan fått bort. Men vilket är nästa steg?” Mitt tips till denna ledare som är intresserad av personlig utveckling? Höj ribban!

Min kund Mats var intresserad av ledarskap och personlig utveckling. För ett år sedan var han fullständigt överväldigad över all stress som han upplevde. Sedan dess har han medvetet arbetat för att förändra sin situation. Han har arbetat med sitt mindset, gått in i frågor som varit svåra att lösa och även fått en förändrad arbetssituation. Alla dessa delar hade var för sig haft en positiv påverkan, så förändringen har gett önskat resultat.  

Tröttheten sätter käppar i hjulet

Något Mats observerat var att tröttheten lamslog honom när han var som mest stressad. Han tog inte tag i saker, för han orkade inte. Detta är en av de vanligaste orsakerna till att vi inte tar tag i saker. Det är tröttheten som får oss att sätta oss i tevesoffan och slötitta framför teven.

När vi vill göra en förändring är det ofta tröttheten som hindrar oss. Det handlar inte bara om att ta sig upp ur soffan, allt som är nytt kräver dessutom mer energi än det gamla vanliga. Tröttheten skapar ett moment 22 i vår personliga utveckling. Vi orkar inte ta tag i vår situation för vi är för trött, men situationen blir samtidigt värre för att vi inte orkar ta tag i den.

Det är helt okej att bli trött!

Tröttheten är ett område som jag är speciellt intresserad av.Jag har intuitivt strävat efter att få så mycket energi att jag aldrig blir trött. Det var Laura Vanderkams bok What most sucessful People do Before Breakfast som slog mig ur min villfarelse. Alla människor blir trött under en dag.

Vi är inte evighetsmaskiner som oavbrutet jobbar på, timme ut och timme in, till vi trycker på off-knappen vid läggdags. Alla människor blir tröttare och tröttare mot slutet av dagen – oavsett hur mycket eller lite energi vi haft tillgång till under dagen.

För egen del kände jag en lättnad när jag accepterade detta, och istället började utgå ifrån detta. Det är därför som morgontimmarna är så viktiga. Genom att göra det allra viktigaste först på dagen, när vi har som mest energi, uppstår en tillfredsställelse – vi vet att vi prioriterar rätt! Lämnar vi det viktigaste till sent på kvällen… då har vi ingen energi kvar till detta.

En man som balanserar på en stol.
Balans är förutsättningen, inte ett mål i sig själv.

Nästa fas

Under ett år hade Mats övervunnit sin trötthet, gjort omprioriteringar och fått mer energi. Eftersom han inte gick runt i ett dagligt stresstillstånd eldade han inte längre med sin energi för kråkorna. Han fick lös energi som kan kunde lägga i det han tyckte var viktigast för honom. Men han var förstås fortfarande trött på kvällen.

Men för hans personliga utveckling var det viktigaste att han hade vågat utmana sitt midset och börjat bjuda in nya sätt att se på tillvaron. Han var redo för nästa steg.

Höj ribban

Det råd jag gav honom fungerar inte nödvändigtvis på en nybörjare. Men för en person med mycket driv och vilja kan det här vara en viktig nyckel. Speciellt när personen lärt sig vissa förkunskaper. Som i det här faller: Mats hade allt mer börjat upptäcka värdet i att sluta detaljstyra. Han begränsade både sig själv och andra genom att vilja göra allting själv.

Jag tipsade Mats om att han behövde en ny utmaning och något han själv brann för. Är verkligen detta det bästa tips man kan ge till en person som nyss lärt sig att hantera stress?  I just detta fall, ja.

En man som hoppar höjdhopp.
Vi är inte här på jorden för att hålla balansen. Vi är här för att använda vår kreativitet, lära oss nya saker och utvecklas. När vi klarar en ribba är det dags att höja den.

Livsandan kommer alltid att leta efter något intressant att sysselsätta sig med

Mats energi är nämligen nyfiken i sin natur. Han vill instinktivt lära sig mer. Han är rastlös. Energin kommer alltid att leta något intressant att sysselsätta sig med. Det är därför han stundtals varit kontrollerande. Visst finns det lite spår av rädsla att tappa fotfästet och en avsaknad av tålamod, vilka brukar känneteckna den kontrollerande energin, men energin är egentligen inte kontrollerande såsom förtryckande. Den är vill veta. Den är påtryckande för den är engagerad.

Mats har gjort ett fantastiskt jobb. Han har lärt sig betydligt mer än vad han är medveten om. Nästa steg är därför att kalla tillbaka sin energi från sådant han redan kan, så att han kan använda den till sådant som han verkligen är intresserad av (utveckling) och där han kommer till sin rätt.

Lära sig är krävande – behovet av återhämtning ökar

När Mats ger sig i kast med nya utmaningar kommer han inte att få mer energi. Åtminstone inte till en början. Han kommer snarare att uppleva att han blir tröttare. Att lära sig är krävande. Fråga vilken student som helst. Dessutom kommer han att behöva mer tid att bearbeta sina nyuppkomna känslor – något som gör att han kommer att behöva mer energi att bara vara. Men ha kommer att få en djupare känsla av tillfredsställelse när han får lägga sin energi på det som han är personligt intresserad av.

När han höjer ribban tar han ut svängarna mer. Han kommer att behöva mer energi i vissa områden vilket medför att han kommer att behöva mer återhämtning än tidigare.

Bild på två olika sinuskurvor
Genom att höja ribban (från den orangea kurvan till den lila) förändrar vi balansen. När vissa saker kräver mer energi blir behovet av återhämtning och reflektion ännu större än tidigare. Det går inte heller att behålla alla de gamla vanorna och mindset. Behåll det som är välfungerande, släpp taget om annat – lägg fokus på det som ger glädje i längden.

Belöningen?

Kolla det här. Detta är några av fördelarna som Mats kommer att få om han höjer ribban:

  • Större känsla av tillfredsställelse – Nu får han lägga sin energi på sådant som han verkligen tycker är viktigt
  • Intressantare samtal – När vi är på läroresa får vi ledtrådar i samtalen med våra medmänniskor.
  • Mer närvaro – När vi är lär oss är det viktigt att lyssna och vara uppmärksam, även till sådant som sägs mellan raderna.
  • Lättare att vara ledig – Har du ansträngt dig till max på jobbet orkar du helt enkelt inte fortsätta jobba när du kommer hem

Det är lätt att säga, men inte lika lätt att göra. Utmaningen ligger i att:

Utmaningen

  • Släppa det gamla sättet – För att det nya ska kunna komma in behöver det gamla försvinna. Att kliva in i det nya och samtidigt hålla kvar i det gamla skapar överbelastning.
  • Möta nya sidor av sig själv – Ju viktigare en utmaning är för oss, desto mer känslomässigt utmanande blir den.
  • Behovet av återhämtning och träning ökar – en god kondition gör allt lättare och det är genom återhämtningen som musklerna växer.

Har du varit med om något liknande? Att du behöver höja spelreglerna och skifta balansen?

Den här informationen fick Mats under en Reiki och andlig vägledning. Boka din tid här.

Och du: Prenumerera på söndagsbloggen. Länk längre ned på sidan.

Skriven-av-AnnaSofia-2019